باردارى خارج از رحم چیست؟

به طور كلى مى توان گفت كه باردارى از انجام لقاح گرفته تا زایمان مراحل مختلفى را پشت سر مى گذارد. يكى از اين مراحل زمانى است كه يك تخمك بارور شده به سمت رحم حركت مى كند تا به آن متصل شود. اتفاقى كه در باردارى خارج از رحم رخ مى دهد اين است كه تخمك بارور شده به جاى اتصال به رحم به لوله فالوپ، حرفره شكم و يا دهانه رحم وصل مى شود. اين در حالى است كه يك تخمك بارور شده نمى تواند در جاى ديگرى غير از رحم رشد كند. آمار ها نشان مى دهد كه از هر ٥٠ زن يك نفر دچار باردارى خارج از رحم مى شود. بايد توجه داشت كه باردارى خارج از رحم درمان نشده مى تواند يك مورد اورژانسى باشد. گفتنى است كه درمان سريع و به موقع اين عارضه مى تواند خطرات و عوارض ناشى از آن را كاهش دهد و به مادر امكان دهد تا بتواند در آينده يك باردارى سالم و بى خطر داشته باشد.

علل و دلايل باردارى خارج از رحم

علت بارداری خارج رحمی همیشه مشخص نیست. در برخى موارد شرایط زیر مى تواند با بارداری خارج از رحم مرتبط باشد؛
– التهاب و زخم لوله های فالوپ به دليل وضعیت پزشکی قبلی
– وجود عفونت یا سابقه جراحی قبلى
– عوامل هورمونی
– ناهنجاری های ژنتیکی
– برخى شرایط پزشکی که بر شکل و وضعیت لوله های فالوپ و اندام تولید مثل تأثیر می گذارد

چه کسانی در معرض خطر حاملگی خارج از رحم هستند؟

به طور كلى مى توان گفت كه تمامى بانوانى كه از نظر جنسى فعال هستند مى توانند در معرض خطر این نوع باردارى قرار داشته باشند. البته عوامل زير مى توانند خطر بروز اين عارضه را افزايش دهند؛

– سن مادر ٣٥ سال يا بالاتر
– سابقه جراحى لگن يا شكم
– سابقه سقط جنين هاى متعدد
– سابقه بيمارى التهابى لگن
– سابقه كيست آندومتريوز
– استعمال سيگار و دخانيات قبل از باردارى
– سابقه باردارى خارج از رحم
– سابقه بيمارى هاى مقاربتى مانند سوزاك يا كلاميديا
– وجود ناهنجارى هاى ساختارى در لوله هاى فالوپ
توصيه مى شود در صورت تجربه هر يك از موارد فوق قبل از اقدام به باردارى حتما با يك متخصص زنان و زايمان خوب مشورت كنيد تا وضعيت شما به طور دقيق مورد بررسى قرار گيرد. يك متخصص بارورى مى تواند به شما كمك كند تا خطرات ناشى از باردارى خارج رحمی به حداقل برسد.

علائم و نشانه هاى باردارى خارج از رحم

از جمله علائم شايع این نوع باردارى مى توان به حالت تهوع و درد پستان ها اشاره كرد. به طور كلى يك باردارى خارج از رحم مى تواند شامل نشانه هاى زير باشد؛
– احساس امواج شدید درد در شکم، لگن، شانه و یا گردن
– احساس درد شدید در یک طرف شکم
– مشاهده لكه و خونريزى خفيف يا شديد در واژن
– سرگيجه يا غش
– فشار و مشكلات روده
در صورت مشاهده هر كدام از اين علائم به هنگلم باردارى توصيه مى شود در اولين فرصت به بهترين متخصص زنان و زايمان مراجعه كنيد تا فوريت هاى درمانى براى شما انجام شود.

درمان باردارى خارج از رحم

باردارى خارج رحمی براى مادر با خطراتى همراه است. علاوه بر اين جنين نيز قادر به پيشرفت و رشد نيست. بنابراين لازم است تا براى حفظ سلامت مادر جنين در اولين فرصت از شكم مادر خارج شود. به طور كلى گزينه هاى درمانى بسته به محل باردارى خارج از رحم و ميزان پيشرفت آن متفاوت است.

دارو درمانى

يكى از درمان هاى این عارضه مصرف برخى داروها است كه در صورت اثر كردن منجر به علائمى مانند سفط جنين مى شوند. اين داروها رشد سلول هاى خارج از رحم را متوقف مى كنند. گفتنى است كه اين دارو به صورت تزريقى مصرف مى شود و فرد بعد از گذشت چند ماه از مصرف اين دارو ها مى تواند تحت نظر پزشك مجدداً اقدام به باردارى كند.

عمل جراحی

برخى از جراحان براى درمان باردارى خارج از رحم توصيه مى كنند كه جنين برداشته شود و ساير آسيب هاى داخلى ترميم شود. در اين روش كه لاپاراتومى نام دارد جراح زنان از طريق يك دوربين كوچك وضعيت را بررسى مىكند و سپس جنين را برداشته و هرگونه آسيل ديدگى لوله فالوپ را نيز ترميم مى كند.

برای تعیین وقت قبلی و مشاوره در رابطه با مشکلات مربوط به زنان و همچنین مشکلات مربوط به باروری و زایمان با دکتر شمیلا فرامرزی متخصص زنـان، زایمـان و زیبایی  با شماره های ۸۸۱۹۶۲۶۴ – ۰۹۹۰۳۷۷۷۶۸ تماس بگیرید و به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

سخن پايانى

چشم انداز طولانی مدت بعد از تجربه يك بارداری خارج از رحم بستگی به این موضوع دارد که آیا این عارضه منجر به آسيب جسمى شده است يا خير. اگر هر دو لوله فالوپ سالم باشند و يا حتى فقط يكى از آنها آسيب نديده باشد تخمك مى تواند به طور طبيعى بارور شود. اما به هر روى بايد توجه داشت در صورت سابقه و تجربه يك باردارى مشكل دار در گذشته باردارى هاى آينده مى تواند با مشكل رو به رو باشد. چنانچه پيش تر نيز گفته شد در صورت زخم شدن و آسيب ديدگى لوله هاى فالوپ ممكن است باردارى خارج از رحم بعدى نيز محتمل باشد.
در صورتى كه گمان مى كنيد دچار باردارى خارج رحمی هستيد سريعاً به پزشك خود مراجعه كنيد. از آنجايى كه باردارى خارج از رحم را نمى توان از طريق معاينه فيزيكى تشخيص داد انجام سونوگرفى و ساير آزمايشات لازم است.
دکتر شمیلا فرامرزی می توانند شما را در درمان بیماری های زنان و مشکلات ناباروری کمک کنند.