تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان (سندرم تخمدان پلی کستیک)، یکی از اختلالات شایع در بین خانوم ها می باشد، این عارضه از ابتدای بلوغ جنسی خانوم ها بروز پیدا کرده و می تواند بر عملکرد تخمدان ها تاثیر منفی گذاشته و موجب مختل نمودن آنها می گردد. یکی از مشکلاتی که این سندروم برای فرد مبتلا می تواند ایجاد کند نازایی می باشد.

سندروم تخمدان از جمله بیماری هایی است که اگر به موقع درمان نشود و پیشرفت کند فرد را به دیابت مبتلا می کند. همچنین سرطان رحم ، سرطان پستان، افزایش فشار خون ، بیماری های قلبی از جمله بیماری هایی هستند که در صورت عدم توجه به درمان سندروم تخمدان فرد را دچار می کنند.

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان

سه ویژگی اصلی این سندرم عبارت است از:

• سیکل قاعدگی نامنظم
  • بالا رفتن سطح هورمون اندروژن
  • بزرگ شدن تخمدان ها و تشکیل کیست

در صورت مشاهده حداقل دو مورد از موارد بالا، تنلبی تخمدان تشخیص داده می شود.

علائم و نشانه های تخمدان پلی کیستیک

• افزایش وزن
  • نامنظم شدن سیکل قاعدگی و یا قطع پریود
  • مشکلات باروری، به دلیل برهم خوردن نظم تخمک گذاری
  • افزایش هورمون مردانه(رشد موهای زائد در نواحی مانند صورت، قفسه سینه و..)
  • افزایش چربی پوست و آکنه و تعریق
  • وقفه تنفسی در خواب
  • نازک شدن مو، ریزش موی سر
  • افسردگی و اضطراب

علل بروز تنبلی تخمدان

سندروم تنبلی تخمدان می تواند بطور وراثتی وژنتیکی در بین افراد انتقال یابد، بطور مثال از عمه، خاله یا مادر به دختر قابل انتقال می باشد. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در ایجاد این سندروم، تغییر سطح هورمون ها و بالا رفتن سطح انسولین می باشد. بسیاری از خانم هایی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند پس از بررسی ها و آزمایشات مرتبط توسط پزشک متخصص ،مشخص گردیده است که این افراد مقاومت به انسولین دارند که حنی موجب افزایش هورمون تستوسترون، بالا رفتن سطح پرولاکتین، اضافه وزن و در نهایت تشدید یافتن علائم مربوط به تخمدان پلی کیستیک می گردد.

تشخیص تنبلی تخمدان

دکتر شمیلا فرامرزی توصیه اکید بر این موضوع دارد، در صورتی که مشکوک به وجود عارضه تنبلی تخمدان در خود شدید و یا متوجه هر کدام ازعلائمی که در بالا ذکر شد گشتید حتما به یک متخصص زنان و زایمان و نازایی خوب مراجعه نماید تا سریعا تحت بررسی،تشخیص و درمان به موقع قرار بگیرید.

پس مراجعه و درمیان گذاشتن مشکل خود ، پزشک متخصص جهت تشخیص تنبلی تخمدان، به بررسی علت بروز این اختلال می پردازد و تست های هورمونی را تجویز می نماید. یکی از تست های تشخیصی که به منظور وجود فولیکوب در درون تخمدان انجام میگیرد اسکن اولتراسوند می باشد، آزمایش دیگری که انجام می شود آزمایش خون می باشد، در این آزمایش می توان دیابت،میزان کلسترول و سطح هورمون ها را تحت بررسی قرار داد.

تست آزمایش های مورد نیاز در تشخیص تنبلی تخمدان

تست خون: جهت اندازه گیری سطح هورمون، قند خون و کلسترول

تست بارداری: درصورت بررسی سیکل قاعدگی و تاخیر در عادت ماهیانه

سونوگرافی لگن: استفاده از امواج ماورای صوت تصویر رحم و تخمدانها

درمان تنبلی تخمدان

متاسفانه باید گفت که درمان قطعی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد اما اقدامات درمانی انجام شده می تواند این عارضه را کنترل نموده و علائم آن را بهبود و تسکین می بخشد. در خانم هایی که اضافه وزن دارند کاهش وزن و رژیم غذایی سالم می تواند بر عارضه تنبلی تخمدان تاثیر مثبت داشته وعلائم آن را بهبود بخشد.

یکی دیگر از فواید مصرف داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز می گردد این است که موجب بهبود علائمی چون  رفع موهای زائد، منظم نمودن دوره پریودی و همچنین افزایش احتمال باروری در آنها می شود.

داروهای مناسب برای بیماری تنبلی تخمدان

• کلومیفن

مصرف این دارو به زنان مبتلا به تنبلی تخمدان کمک می کند که باردار شوند؛ البته لازم است اضافه گردد که مصرف این دارو شانس دوقلوزایی یا چندقلوزایی را بالا می برد.

• متفورمین

موجب کاهش انسولین و درمان دیابت و درنهایت بهبود شرایط تنبلی تخمدان می گردد.

• اسپیرونولاکتون

مصرف این دارو هورمون های زنانه را افزایش داده و همچنین موجب  کاهش فشار خون،رفع مشکلات قلبی و کلیوی می گردد.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان داروها را بدون تجویز پزشک و بطور سرخود مصرف نکنید، چرا که داروها با توجه به میزان مشکل شما باید در دوره درمانی  و دوز  مشخصی مصرف گردد در غیر اینصورت نه تنها مشکل برطرف نخواهد شد بلکه ممکن است عوارض دیگری نیز در فرد ایجاد نماید.

با تشکر از گروه سایت دکتر شمیلافرامرزی