بیماری های مقاربتی زنان

به طور کلی تمام افرادی که در زندگی خود رابطه جنسی را تجربه می کنند، می توانند در معرض ابتلا به یک بیماری مقاربتی باشند. به خاطر داشته باشید که هر فرد با هر نوع رابطه جنسی در برابر این بیماری ها آسیب پذیر است. در ادامه این مطلب به شرح تمامی بیماری های مقاربتی و راه های انتقال و نحوه درمان آنها پرداخته می شود. بنابراین خواندن این مطلب برای همه افرادی که رابطه جنسی مداوم را در سبک زندگی خود قرار داده اند ضروری می نماید.

گفتنی است که استفاده صحیح از کاندوم ها از برخی بیماری های جنسی جلوگیری می کند اما باید بدانید که حتی کاندوم هم به صورت صدر در صدی از انتقال بیماری ها جلوگیری نمی کند. درحالی که برخی بیماری های جنسی به راحتی قابل درمان هستند مدیریت و کنترل علائم برخی دیگر می تواند بسیار پیچیده باشد.

لازم به ذکر است که بیماری های مقاربتی در صورت عدم درمان و کنترل می توانند خطر ابتلا به بیماری های وخیم تر مانند HIV را افزایش دهند. به این ترتیب که ویروس HIV از طریق زخم های اطراف ناحیه تناسلی که در اثر بیماری های جنسی به وجود آمده اند به راحتی انتقال پیدا می کند. بر این اساس بیماری های مقاربتی در صورتی که تحت درمان قرار نگیرند می توانند منجر به ناباروری، آسیب اعضای بدن، برخی از انواع سرطان و یا مرگ شوند.

بیماری های مقاربتی بدون علائم و نشانه

بسیاری از بیماری های مقاربتی هیچگونه علائم و نشانه ای ندارند، اما حتی بیماری های فاقد علائم نیز می توانند به شریک جنسی منتقل شوند. بنابراین استفاده از کاندوم به هنگام رابطه جنسی بسیار مهم است. همچنین نکته بسیار مهم این است که فرد به طور مداوم جهت معاینات پزشکی و غربالگری به پزشک مراجعه کند تا بیماری قبل از پیشرفت تحت کنترل و درمان قرار بگیرد.

در ادامه این مطلب به انواع بیماری های جنسی و علائم آن اشاره می شود.

عفونت واژینال

کلامیدیا

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی واژن و دستگاه تناسلی است که تشخیص آن می تواند دشوار باشد، چراکه این عارضه ممکن است در مراحل اولیه بدون علامت و نشانه باشد. اما به طور کلی علائم کلامیدیا حدود یک الی سه هفته پس از ابتلا بروز می کنند. این علائم که می توانند خفیف یا شدید باشند و به سرعت منتقل می شوند.

علائم کلامیدیا:

• احساس در به هنگام ادرار
  • درد در قسمت پایین شکم
  • ترشحات واژن
  • احساس درد به هنگام مقاربت
  • خونریزی بین دوره در زنان

سوزاک

سوزاک نیز یک عفونت باکتریایی دستگاه تناسلی است که می تواند در دهان، چشم، گلو و مقعد هم رشد کند. اولین علائم سوزاک طی ۱۰ روز بعد از انتقال بروز می کنند اما علائم این بیماری در برخی افراد می تواند تا ماه ها ظاهر نشود.

علائم سوزاک:

• ترشحات حجیم یا خون آلود از واژن
  • احساس درد و سوزش هنگام ادرار
  • خونریزی شدید قاعدگی و یا خونریزی بین دوره ای
  • احساس درد در روده
  • خارش مقعد

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی شایع است که توسط یک انگل میکروسکوپی و تک سلولی ایجاد می شود. این بیماری از طریق رابطه جنسی و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این بیماری بیشتر ناحیه واژن را تحت تاثیر قرار می دهد و علائم آن طی ۵ الی ۲۸ روز پدیدار می شود.

علائم تریکومونیازیس

• ترشحات شفاف واژن که می تواند سفید، سبز و زرد بشاد
  • بوی شدید و ناخوشایند واژن
  • خارش و سوزش واژن
  • احساس درد به هنگام رابطه جنسی و ادرار

ویروس HIV

HIV یک عفونت و ویروس نقص سیستم ایمنی بدن است که توانایی بدن را برای مقابله با باکتری ها، قارچ ها و … کاهش می دهد و در نتیجه می تواند به ایدز که یک بیماری مزمن و تهدید کننده زندگی است، منجر شود. فرد در مراحل اولیه ابتلا به این ویروس ممکن است هیچگونه علائمی نداشته باشد، بنابراین تنها راه و مطمئن ترین راه تشخیص ویروس HIV انجام آزمایش است. همچنین گفتنی است که در صورت ابتلا به این ویروس ممکن است فرد بعد از دو الی ۶ هفته به بیماری آنفولانزا مبتلا شود.

علائم اولیه ویروس HIV معمولاً طی یک هفته الی یک ماه از بین می روند و در بسیاری از موارد با سایر عفونت های ویروسی اشتباه گرفته می شوند. بعد از گذشت مراحل اولیه، علائم پایدار ممکن است به مدت ۱۰ سال یا بیشتر به طول انجامند.

علائم اولیه:

• گلو درد

علائم مزمن:

• سرفه و تنگی نفس

علائم و نشانه های عفونت HIV:

• خستگی مداوم و غیر قابل توضیح
  • عرق های شبانه
  • تب و لرز برای چند هفته
  • اسهال مزمن
  • سردردهای مداوم
  • عفونت های غیرمعمول و فرصت طلب

تبخال دستگاه تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی یک بیماری مقاربتی مسری است که می تواند هیچگونه علائم و نشانه ای نداشته باشد، چراکه علائم این بیماری آنقدر خفیف است که به آنها توجهی نمی شود.

علائم:

• برجستگی های کوچک قرمز و تاول یا زخم های باز در ناحیه تناسلی و مقعد و نواحی اطراف
  • درد یا خارش اطراف ناحیه تناسلی و مقعد

گفتنی است که زخم های این ناحیه می توانند درد زیادی به هنگام ادرار ایجاد کنند. همچنین این بیماری ممکن است مانند آنفولانزا سبب بروز برخی علائم مانند سر درد، درد عضلانی، تب و تورم غدد لنفاوی نیز بشود.

عفونت پاپیلومای انسانی HPV و زگیل تناسلی

عفونت HPV یکی از شایع ترین انواع بیماری های مقاربتی است. برخی از انواع HPV زنان را در معرض خطر بالای سرطان دهانه رحم قرار می دهد و اشکال دیگر باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

• تورم های کوچک و گوشتی در ناحیه تناسلی
  • چندین زگیل نزدیک به هم که شکل گل کلم هستند
  • احساس خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی

سفلیس

سفلیس یک عفونت باکتریایی است که بر روی دستگاه تناسلی، پوست و غشاهای مخاطی تأثیر می گذارد اما می تواند قسمت های دیگر بدن از جمله مغز و قلب را نیز درگیر کند.

علائم و نشانه های سفلیس می تواند شامل مراحل اولیه و ثانویه باشد. همچنین برخی افراد این بیماری را به شکلی پنهان تجربه می کنند و تنها از طریق آزمایش خون می توان پی به بیماری آنها برد.

• زخم های قرمز مایل به قهوه ای در اندام تناسلی
  • احساس خستگی مبهم
  • احساس درد و ناراحتی

گفتنی است که بیماری سفلیس در صورتی که تحت کنترل و درمان قرار نگیرد می تواند منجر به مشکلاتی مانند فلجی و کوری بشود. همچنین در صورتی که یک مادر باردار به این عارضه مبتلا شود، می تواند آن را به هنگام تولد به کودک خود منتقل کند و این مسئله می تواند تهدید کننده جان نوزاد باشد. بنابراین انجتام غربالگری های دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است.

شما می توانید جهت مشاوره در رابطه با مشکلات و بیماری های مربوط به زنان به دکتر شمیلا فرامرزی متخصص زنـان، زایمـان و زیبایی  مراجعه فرمایید. شما می توانید با شماره های ۸۸۱۹۶۲۶۴ – ۰۹۹۰۳۷۷۷۶۸ تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

چنانچه پیش تر نیز گفته شد بیماری های مقاربتی در صورت عدم درمان می توانند منجر به بیماری های بسیار جدی و مزمن شوند و عواقب جبران ناپذیری برای بیمار به همراه داشته باشند. بنابراین توصیه می شود در صورت مشاهده هرگونه علائم و نشانه ای به سرعت به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده تا علائم بیماری شما هرچه سریع تر تشخیص داده و درمان شود. شما می توانید برای درمان انواع بیماری های زنان به دکتر شمیلا فرامرزی مراجعه کنید.