بیماری های مقاربتی زنان

به طور کلی تمام افرادی که در زندگی خود رابطه جنسی را تجربه می کنند، می توانند در معرض ابتلا به یک بیماری مقاربتی باشند. به خاطر داشته باشید که هر فرد با هر نوع رابطه جنسی در برابر این بیماری ها آسیب پذیر است. در ادامه این مطلب به شرح تمامی بیماری های مقاربتی و راه های انتقال و نحوه درمان آنها پرداخته می شود. بنابراین خواندن این مطلب برای همه افرادی که رابطه جنسی مداوم را در سبک زندگی خود قرار داده اند ضروری می نماید.

گفتنی است که استفاده صحیح از کاندوم ها از برخی بیماری های جنسی جلوگیری می کند اما باید بدانید که حتی کاندوم هم به صورت صدر در صدی از انتقال بیماری ها جلوگیری نمی کند. درحالی که برخی بیماری های جنسی به راحتی قابل درمان هستند مدیریت و کنترل علائم برخی دیگر می تواند بسیار پیچیده باشد.

لازم به ذکر است که بیماری های مقاربتی در صورت عدم درمان و کنترل می توانند خطر ابتلا به بیماری های وخیم تر مانند HIV را افزایش دهند. به این ترتیب که ویروس HIV از طریق زخم های اطراف ناحیه تناسلی که در اثر بیماری های جنسی به وجود آمده اند به راحتی انتقال پیدا می کند. بر این اساس بیماری های مقاربتی در صورتی که تحت درمان قرار نگیرند می توانند منجر به ناباروری، آسیب اعضای بدن، برخی از انواع سرطان و یا مرگ شوند.

بیماری های مقاربتی بدون علائم و نشانه

بسیاری از بیماری های مقاربتی هیچگونه علائم و نشانه ای ندارند، اما حتی بیماری های فاقد علائم نیز می توانند به شریک جنسی منتقل شوند. بنابراین استفاده از کاندوم به هنگام رابطه جنسی بسیار مهم است. همچنین نکته بسیار مهم این است که فرد به طور مداوم جهت معاینات پزشکی و غربالگری به پزشک مراجعه کند تا بیماری قبل از پیشرفت تحت کنترل و درمان قرار بگیرد.

در ادامه این مطلب به انواع بیماری های جنسی و علائم آن اشاره می شود.

عفونت واژینال

کلامیدیا

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی واژن و دستگاه تناسلی است که تشخیص آن می تواند دشوار باشد، چراکه این عارضه ممکن است در مراحل اولیه بدون علامت و نشانه باشد. اما به طور کلی علائم کلامیدیا حدود یک الی سه هفته پس از ابتلا بروز می کنند. این علائم که می توانند خفیف یا شدید باشند و به سرعت منتقل می شوند.

بی