تريكومونيازيس چیست؟

تريكومونيازيس یک نوع بیماری مقاربتی است که از طریق یک تک یاخته تاژکداری که حت عنوان تک تارچه واژن از آن یاد می شود. تريكومونيازيس واژینالیس هم می گویند، زیرا به طور معمول در زنان ایجاد می شود و بسیاری از مردانی که مبتلا به آن شده باشند از طریق برقراری رابطه جنسی به همسر خود انتقال می دهند. این عارضه جزو شایع ترین بیماری های عفونتی-جنسی در ایات متحده به شمار می رود. آمار ها نشان می دهد بیش از ۲ میلیون زن در سنین ۱۴-۴۹ در آمریکا درگیر این بیماری هستند.

البته که جای نگرانی نیست با توجه به پیشرفتی در زمینه پزشکی اتفاق افتاده راهکار های برای درمان آن ارائه شده است. اما باید توجه داشت که در صورت عدم درمان می تواند باعث بروز مشکلات جدی تر و تهدید سلامت عمومی فرد شود.

تريكومونيازيس در زنان چه نشانه های به همراه دارد؟

علائم بروز بیماری عمدتاٌ در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود. پس به همین خاطر در ابتدا به علامت های ایجاد شده در خانم ها اشاره خواهیم کرد و سپس به علائم مردان می پردازیم.

بسیاری از خانم ها طی ۱-۴ هفته  از ابتلا به این بیماری، علائم ذیل را تجربه می کنند.

• تحریک به خارش واژن و ناحیه تناسلی که سوزشی شدید در پی آن ایجاد می شود.
  • بیرون ریزی ترشحات رنگی و کف دار از مهبل
  • بوی تند و بد در نواحی واژینال
  • احساس درد هنگام ادرار کردن و تکرر ادار
  • در موارد نادر دردی در قسمت زیر شکم می پیچد.

علاوه بر این علائم می تواند تاثیرات منفی در بارداری خانم ها بر جای بگذارد، حتی بارداری در حین ابتلا به این انگل موجب زایمان زودرس می شود و احتمال کم وزنی نوزاد در حین تولد بیشتر از سایر مواقع است.

علائم تريكومونيازيس در مردان

در اکثر مواقع مردانی که به این بیماری دچار شده اند هیچ گونه علامت خاصی را مشاهده نمی کنند. می توان گفت شاید دلیل انتقال آن از مردان به خانم همین بی خبری از وجود چنین بیماری است.

علائم ذیل به صورت خفیف و به ندرت گزارش شده است.

• احساس درد در حین ادار و انزال
  • ترشح ماده ی غیر طبیعی از مجرای ادراری
  • احساس ناراحتی در اندام تناسلی
جوانسازی واژن

عوامل دخیل در ابتلا به تريكومونيازيس کدام اند؟

برخی از عوامل می تواند خطر ابتلا به تريكومونيازيس را بیش از پیش اف