آیا خشکی واژن غیر قابل درمان است؟

خشکی واژن یک عارضه شایع در بین خانم ها است، زنان بسیاری در هنگام گذر از مرحله یائسگی یا احتمالاٌ سال ها قبل، با آن مواجهه می شوند. البته که مشاهده شده است بر اساس عوامل فیزیکی و روحی در سنین کم تری نیز رخ داده است.

حال به شما می گوییم که بیماری خشکی واژن دیگر مانند گذشته نیست که ازآن وحشت داشت یا درمان آن را به تعویق انداخت.

امروزه بسیاری از بیماری ها قابل درمان اند، خشکی واژن نیز از آن دسته عارضه های است که درمانی راحت و سبک دارد، اما افراد باید به بهترین متخصص زنان برای تشخیص  و درمان مراجعه کنند، تا نتیجه مطلوبی دریافت کنند.

در ادامه به علائم و دلایل آن اشاره می کنیم.

خشکی واژن چیست؟

یک مشکل جنسی و دردناک محسوب می شود که می تواند از کمیت و کیفیت رابطه جنسی خانم ها بکاهد. برای بهبود این رابطه باید درمان را پیش گرفت.

وقتی در دوران یائسگی براساس تغییرات هورمونی، استروژن کم تری ترشح می شود، به کاهش کلاژن سازی پوست ختم می شود، در نتیجه دیواره وازن نازک و ملتهب می شود و پوست واژن شل و افتاده می شود.

علائم خشکی واژن کدام اند؟

• سوزش
  • خارش
  • درد در ناحیه واژن
  • تکرر ادرار یا بی اختیاری ادراری
  • عفونت مجاری ادراری

علت خشکی واژن

• افزایش سن
  • کاهش ترشح هورمون زنانه به نام استروژن است که باعث افت حالت کشسانی یا ارتجاعی واژن می شود.
  • بارداری و زایمان
  • شیر دهی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • عوارض ناشی از درمان سرطان، و دریافت دارو های شیمی درمانی و پرتو درمانی
  • استعمال دخاینات
  • استفاده از مواد بی کیفیت و غیر استاندارد در شست و شوی واژن
  • وجود بیماری خاص یا سندرومی در ناحیه تناسلی
  • مصرف برخی از دارو های آلرژی و سرماخوردگی که منجر به خشکی واژن می شوند.
  • جراحی برداشتن تخمدان ها یا رحم
  • یائسگی

علائم کمبود استروژن کدام اند؟

دخترانی که به بلوغ نرسیده اند و زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند ، احتمالاً استروژن کمتری  را تجربه می کنند. البته، کمبود استروژن  بنا به دلائلی در هر سنی می تواند ایجاد شود.

علائم شایع کمبود استروژن شامل موارد زیر است:

• رابطه جنسی دردناک به دلیل عدم وجود رطوب در واژن که در نهایت منجر به خشکی واژن می شود.
  • افزایش عفونت ادراری به دلیل نازک شدن مجرای ادراری
  • دوره های نامنظم قاعدگی یا عدم بروز عادت ماهانه
  • نوسانات خلقی
  • گرگرفتگی
  • حساسیت در ناحیه پستان ها
  • سردرد یا میگرن
  • اختلال در تمرکز
  • احساس خستگی

علت کمبود استروژن در بدن چیست؟

• بروز اختلال در اشتها، کم یا زیاد شدن اشتها
  • تبعیت از رژیم غذایی سخت
  • ورزش بیش از حد و تبعیت از تمرینات سفت و سخت
  • وجود مشکلی در غده هیپوفیز
  • داشتن سابقه خانوادگی، ارث، ژنتیک
  • کیست تخمدان

بعد از یائسگی چه اتفاقاتی در زندگی زنان می افتد؟

با شروع دوره یائسگی در بدن زنان تغییراتی رخ می دهد، که یکی علل خشکی واژن است.

در این دوران زنان دیگر مانند قبل به راحتی برا نگیخته نمی شوند و نمی تواند فعالیت جنسی خود را ادامه دهند.

تشخیص عارضه ای به نام خشکی واژن چگونه ممکن است؟

بیمار به محض مشاهده علائمی این چنینی به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه م یکند تا تشخیصی بالینی در خصوص بیماری ش گرفته شود. در ادامه متخصص زنان و زایمان انجام، آزمایش ادراری، تست پاپ اسمیر و معاینات فیزیکی لگن را واجب می داند تا بعد از ارائه نتایج و قطعی شدن حدس ها زده شده، اقدام به درمان می کند.

درمان خشکی واژن

اصولاٌ ابتدایی ترین راهکار درمانی که از سوی اکثر پزشکان ارائه می شود، تغییر سبک زندگی و ترک عادات غلط است که منجر به بروز چنین بیماری شده است. بعد در ادامه راهکار های تخصصی درمانی را عرضه می کنند تا بهبودی کامل نصیب بیمار شود.

درمان خشکی واژن از طریق تزریق موضعی بخشی از هورمون استروژن امکان پذیر است، استفاده از راهکار استروژن واژینال از خطر ابتلا به عفونت ادراری می کاهد و به فرد کمک می کند تا بدن خویش را بازسازی کند و با افزایش تولید استروژن خشکی واژن از بین برود. برای درمان خشکی واژن درد در حین رابطه جنسی می تواند از ژل های روان کننده های که در بازار موجود است استفاده کنید و برای استفاده از این نوع ژل ها با پزشک خود مشورت کنید، تا مشکلی به وجود نیاید.

نتیجه بخشی تمامی راهکار های درمانی ذکر شده به انتخاب بهترین متخصص زنان، بستگی دارد.

بهترین متخصص جراحی زیبایی زنان می تواند خشکی واژن را بدون کمترین آسیب و آزاری درمان کند.

راهکارهای برای پیشگیری از خشکی واژن

یک را ه حل برای پیشگیری از ابتلا به خشکی واژن تعویض زود به زود لباس زیر نخی است و با مواد شوینده بهداشتی شست شو شود، برخی از محققین معتقدند که داشتن رابطه جنسی منظم می تواند باعث جلوگیری از ابتلا به خشکی واژن شود.

از دیگر راه های جلوگیری از ابتلا به خشکی واژن  این است که به طور منظم از یک رژیم غذایی سالم که حاوی فیتو استروژن ها هستند، استفاده کنید.  میو ها و آجیل و خشکبار از نمونه خوراکی های است که حاوی استروژن هستند و می تواند مفید فائده واقع شود.

نتیجه گیری

استروژن هورمونی زنانه است که  اگر چه مقدار کمی از آن در بدن وجود دارد، اما نقش مهمی در حفظ سلامت زنان ایفا می کند، استروژن وظیفه ی رشد جنسی دختران  در هنگام بلوغ را به عهده دارد، هم چنین رشد لایه رحم را در دوران قاعدگی و در ابتدای بارداری کنترل می کند باعث رشد پستان در نوجوانان و خانم های باردار می شود، میزان مصرف مواد غذایی، وزن بدن، کلسترول، متابولیسم گلوکز و حساسیت به انسولین را تنظیم می کند.