درمان ناباروری

همانند سایر شرایط و اختلالات پزشکی، درمان های موثری برای ناباروری وجود دارد و بسیاری از زوجین نابارور می توانند از مزایای روش های درمانی بهره مند شوند. بیش از سه میلیون کودک در سراسر دنیا با روش های درمان ناباروری به دنیا آمده اند.

درمان ناباروری

علائم و نشانه های ناباروری

عدم بارداری بعد از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده، شایع ترین علامت ناباروری است. در چنین شرایطی، آغاز درمان ناباروری ب ای زوجین در نظر گرفته خواهد شد.

در خانم های بالای سی و پیچ سال، بعد از شش ماه عدم موفقیت در بارداری، درمان آغاز خواهد شد.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که ناباروری می تواند از طرف زن و یا مرد باشد. به همین خاطر، هر دو زوج باید تحت بررسی و غربالگری کامل قرار بگیرند.

ناباروری در آقایان

چهل درصد ناباروری می تواند از طرف آقایان باشد و مواردی مانند پایین بودن تعداد اسپرم ها، غیر عادی بودن ظاهر اسپرم ها، انسداد لوله اسپرم و کیفیت پایین اسپرم ها می تواند دخیل باشد.

ناباروری در خانم ها

عواملی مانند تخمک گذاری نامنظم و یا عدم تخمک گذاری، انسداد لوله های فالوپ و یا هر گونه ناهنجاری در ارگان ها تناسلی در بروز ناباروری در خانم ها دخیل هستند.

گاهی هیچ گونه علت مشخصی برای ناباروری زوجین وجود ندارد.

زمان تخمک گذاری

اقدام به باردای در زمان نامناسب می تواند با عدم موفقیت همراه باشد. تست های تخمک گذاری، زمان دقیق آزاد شدن تخمک از تخمدان (تخمک گذاری) و هم چنین زمان مناسب اقدام به بارداری را نشان می دهند.

این تست ها شامل اندازه گیری سطح هورمون هایی هستند که دوازده تا سی و شش ساعت قبل از تخمک گذاری بالا می روند. در صورتی که نتایج تست نامشخص و یا منفی باشد، حتما باید با پزشک مشورت شود. حدود یک سوم علت ناباروری ها، مشکلات مربوط به تخمک گذاری می باشد.

داروهای باروری

داروهایی در دسترس هستند که به منظم شدن روند تخمک گذاری کمک می کنند. کلومیفن سیترات، شایع ترین این داروهاست. این دارو باعث می شود تا بیش از یک تخمک از تخمدان آزاد شود و در نهایت، احتمال بارداری نیز افزایش خواهد یافت.