نازایی

نازایی زمانی اطلاق می شود که یک زوج تصمیم به داشتن فزرند می گیرند و در طی آن از هیچ یگ از روش های نازایی استفاده نمی کنند و به مدت یکسال رابطه کنترل نشده بارداری برای شخص مونث در رابطه(مادر) اتفاق نمی اقتد. در این مواقع این روج نازا درنظر گرفته می شود. درمان سن نازایی از ۳۰ سالگی شروع می گردد. در این برد سنی به بالای ۶ ماه نازایی اطلاق می شود.

درمان-نازایی

علت نازایی در آقایان

زمانی که نازایی به این زوج اطلاق شد برخلاف تصورات عموم لازم نیست که تنها خانم تحت بررسی و درمان قرار بگیرد ، یکی از مشکلاتی که در کشور ماه وجود دارد این است که برخی از آقایان اصلا حاضر نیستند که حتی تحت مشاوره یا آزمایش قرار بگیرند ، این موضوع به در جامعه ما غلط جا افتاده است که عامل مشکل نازایی از سمت خانم ها می باشد، در حالی که باید گفت اولین قدم در تشخیص نازایی در پروسه درمانی فرد مذکر رابطه نیز باید تحت آزمایشات لازم از اولین مرحله قرار بگیرد و حتما باید آزمایش اسپرم دهد چرا که اولین قدم در درمان نازایی بررسی مذکر رابطه می باشد و اگر این عامل چک نگردد انجام باقی آزمایشات بی فایده است چون در خیلی از موارد به اینصورت است که فرد مذکر یک واریکوسل ساده دارد که متاسفانه بر روی تعداد اسپرم ممکن است تاثیر بپذارد، لذا ادامه ماجرا هیچ کمکی به درمان نمی نماید، به دلیل اینکه عنصر مذکر درگیر است و  فرد حاضر به درمان و بررسی نمی باشد.

پس اولین قدم آزمایش اسپرم برای آقایان می باشد، اگر غیر طبیعی باشد که باید اقدامات درمانی و تشخیصی انجام شود و در صورت لازم جراحی انجام گیرد.اگر جواب بدست آمده از آزمایش طبیعی باشد که جنس مونث تحت بررسی قرار گرفته می شود. در بررسی های یک فرد مونث لازم است که ابتدا یک شرح حال دقیق مواردی چون انجام می گیرد:

•  سیکل عادت ماهیانه
  • دفعات و منظم بودن آن
  • درد قبل از پریود
  • وجود لکه بینی هایی که در فواصل پریودها

پس از استخراج شرح حال بیمار، به پزشک متخصص در تشخیص علت نازایی کمک می نماید.

علت نازایی در خانم ها

باید گفت علی رقم اینکه در آقایان تشخیص نازایی تنها با یک آزمایش اسپرم می باشد بنابراین تشخیص نیز به نسبت ساده تر می باشد،اما در خانم ها تشخیص به مراتب سخت تر و پیچیده تر می باشد زیرا علل مختلفی دربروز این عارضه ممکن است وجود داشته باشد، که شایع ترین علتی که باعث نازایی در خانم ها می شود عدم تخمک گذاری می باشد، که ممکن است از روی یک سیکل نامنظم قاعدگی پزشک را به شک می اندازد که ممکن است این خانم ممکن است دچار پروسه عدم تخمک گذاری باشد،که روش های درمانی مختص به خود را دارد.

یک دیگر از علل نازایی در خانم ها کورتاژهای مکرر می باشد، از دیگر عوامل تاثیر گذار در نازایی خانم ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• عفونت های لگنی
  • استعمال دخانیات و مود مخدر
  • مصرف مشروبات الکلی زیاد
  • ناهنجاری های آناتومی لوله های رحمی
  • کیست های تخمدان
  • وجود فیبروم های رحمی

نکته مهمی که در سیکل درمانی باید رعایت شود این است که این موضوع را صادقانه و صریح با بیمار در میان گذاشت وتمام مراحل درمانی تحت یک آرامش روانی برای فرد انجام گیرد، چون پروسه تشخیص و درمان نازایی یک پروسه طولانی مدت است و نیازمند صبر وحوصله زوجین وعدم استرس زیاد خانم می باشد، زیرا این استرس زیاد که در پروسه تشخیص و درمان منجر می گردد که فرد توانایی لازم برای دامه مسیر و حتی پاسخ به درمان های مربوطه را نداشته باشد.

روش های تشخیصی درمان نازایی

روش های تشخیص درمان نازایی عبارتند از:

• عکس های رنگی از رحم
  • بررسی پروسه تخمک گذاری
  • انجام سونوگرافی های مربوطه

پس از مشخص شدن علت اصلی ، در صورت مشکل در ناحیه تخمدان ها و دیواره های رحم از جمله کیست های بزرگ و پولیپ های رحمی طبق یک پروسه جراحی برداشته شوند یا گر فردی دچار عارضه آندومتریوز بود حتما باید تحت جراحی لاپاراسکوپی این عارضه از میان برداشته شود.

در آخر..

اگر در طی این مسیر در روش های درمانی، مشکل نازایی فرد برطرف نشد پزشک متخصص می تواند از تکنیک های کمک باروری مانند داروهای تحریک تخمک گذاری استفاده نماید و در درمان آقایانی که اسپرم آنها مشکلاتی دارد که بر نازایی تاثیر گذاشته است از تکنیک هایی چون IUI  و IVF می توان می توان بهره برد.

لازم به ذکر است برای بهره گیری از این خدمات به متخصص زنان و زایمان مجرب مراجعه کنید و سطح دانش و آگاهی و مهارت و تبحر پزشک معالج را برای انتخاب پزشک در نظر داشته باشید.

با تشکر از سایت دکتر شمیلا فرامرزی متخصص زنان و زایمان