عفونت انگلی

در مقالات قبلی تحت عنوان عفونت واژینال، درباره انواع عفونت ها در زنان صحبت شد. ازجمله این عفونت ها، عفونت انگلی یا اصطلاحا ریکومونیازیس می باشد. عوامل متعددی سبب بروز این نوع عفونت در زنان می شود. لذا بهتر است عوامل موثر بر عفونت انگلی را بشناسید تا بتوانید از وقوع آن پیشگیری کنید. در ادامه به عوامل موثر بر بروز عفونت، روش های پیشگیری و درمان پرداخته شده است.

عفونت انگلی

عفونت انگلی چیست؟

عفونت انگلی یا تریکومونیازیس شایع ترین عفونت قابل درمان در مجاری تناسلی زنان می باشد . این نوع عفونت به دلیل انتقال سریع بایستی بیشتر از انواع دیگر عفونت ها مورد توجه قرار گیرد. عامل اصلی عفونت انگلی، انگل های تک سلولی به نام تریکوموناس واژینالیس می باشند. این انگل ها در واژن بوجود نمی آیند بلکه از طریق روابط جنسی یا تماس با لوازم آلوده به واژن منتقل می شوند.

علائم عفونت انگلی

از نشانه های بارز این بیماری می توان به خروج ترشحات از واژن اشاره کرد. ویژگی های ترشحات خارج شده عبارتند از:

• رنگی مایل به سبز و خاکستری دارند
  • بد بو هستند
  • حباب هایی بر روی ترشحات ایجاد می شود که به صورت کف مشاهده می کنید.

از دیگر علائم این بیماری ؛

• بروز خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  • داشتن درد در رابطه جنسی
  • قرمز شدن بخش خارجی واژن

دلایل

• داشتن ارتباط جنسی با فردی که مبتلا به عفونت انگلی می باشد.
  • این عفونت می تواند از زنی به زن دیگر نیز انتقال یابد. راه های انتقال می تواند استفاده از لباس های زیر مشترک باشد.

آیا عفونت انگلی خطرناک است؟

این بیماری در مردان و زنان بصورت عفونت در مجاری تناسلی بروز می یابد و قابل انتقال به نقاط دیگر بدن نمی باشد. همچنین ممکن است فرد مبتلا علائمی نداشته باشد ولی یک ناقل بیماری باشد. بدین منظور این بیماری بسیار شایع و دارای سرعت انتقال بالا می باشد. زنان باردار اگر به این عفونت مبتلا شوند ممکن است دچار زایمان زودرس شوند.

روش های پیشگیری

همانطور که در بالا به آن اشاره شد بیشترین عامل موثر بروز این عفونت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده است. لذا بهترین روش برای جلوگیری از وقوع این بیماری استفاده از روش های محافظت شده جنسی(کاندوم) می باشد. همچنین بهتر است قبل از برقراری رابطه از سالم بودن شریک جنسی اطمینان حاصل کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

• هنگامی که در ناحیه تناسلی خود علائمی چون ترشحات بدبو و به رنگ خاکستری مشاهده کردید.
  • اگر هرگز به عفونت واژن مبتلا نشده بودید می توانید با مراجعه به پزشک علت عفونت را شناسایی کنید.
  • اگر قبلا هم به عفونت مبتلا شده بودید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر شریک جنسی بیش از یک نفر داشته اید یا با فردی جدید وارد رابطه شده اید توصیه می شود حتما به متخصص زنان یا پزشک مربوطه مراجعه کنید.
  • اگر با مصرف داروهای ضد قارچ بدون نسخه نتیجه ای دریافت نکردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
  • افراد مبتلا به عفونت انگلی به درد لگن دچار می شوند.
  • علائمی چون تب و لرز نیز از دیگر علائم عفونت انگلی می باشد.

تشخیص عفونت انگلی

• پزشک به بررسی سوابق پزشکی بیمار می پردازد.
  • جهت تشخیص دقیق نیاز است بیمار یکسری آزمایشات نظیر آزمایش لگن را انجام دهد. در آزمایش لگن پزشک با کمک ابزاری با نام اسپکولوم درون واژن را معاینه می کند.
  • نمونه برداری: یک گام دیگر در تشخیص عفونت نمونه برداری از ترشحات واژن میباشد. هدف از این کار تشخیص نوع عفونت واژینال می باشد.
  • اندازه گیریPH: پزشک با اندازه گیری Ph اطراف واژن نیز می تواند نوع عفونت را تشخیص دهد. هرگاه مقدار ph بالا باشد یعنی فرد به عفونت انگلی یا تریکومونیازیس مبتلا شده است.

اقدامات قبل از مراجعه به پزشک

• شما می توانید جهت معاینه به پزشک عمومی و یا متخصص زنان مراجعه نمایید.
  • مدت زمانی که علائم عفونت را در خود مشاهده کردید را به یاد داشته باشید تا به پزشک اطلاع دهید.
  • درصورتی که با بیش از یک نفر رابطه جنسی داشته اید بهتر است پزشک را مطلع سازید.
  • اگر در مدت بیماری از داروهای بدون نسخه یا ویتامین های خاصی استفاده کرده اید بهتر است لیستی از آن ها تهیه کنید و پزشک را در جریان بگذارید.
  • سوالاتی که از پزشک دارید بهتر است یادداشت کنید تا فراموش نشوند. این سوالات می تواند درباره روش های پیشگیری و علائم بیماری باشد. یا اینکه می توانید درباره روش های درمان سوالاتی را از پزشک بپرسید.
  • قبل از مراجعه به پزشک از دوش واژینال بپرهیزید
  • بهتر است قبل از معاینه رابطه جنسی نداشته باشید.
  • از مصرف تامپون قبل از معاینه خودداری کنید.
  • خود را برای سوالات پزشک آماده کنید. این سوالات می تواند درباره مواد شوینده ای که برای واژن خود استفاده می کنید باشد. همچنین ممکن است پزشک درباره ارتباط علائم و چرخه قائدگی شما بپرسد.

روش های درمان

عفونت انگلی یک بیماری قابل درمان می باشد که عمدتا پزشکان اقدام به درمان دارویی می کنند. اکثر پزشکان آنتی بیوتیک تک دوز را برای بیماران تجویز می کنند. ازجمله داروهایی که برای برطرف کردن و درمان این بیماری استفاده می شوند عبارتند از:

• مصرف قرص مترونیدازول یا فلاژیل
  • مصرف قرص تینیدازول یا تینداماکس

جمع بندی؛

همانطور که در بالا بدان اشاره شد عفونت انگلی هرچند خطرناک نیست و قابل درمان است اما به دلیل سرعت انتشار آن بایستی مورد توجه قرار گیرد. برای پیشگیری از ابتلا به این نوع عفونت حدالامکان روابط جنسی محافظت شده داشته باشید.