عفونت واژینال

ازجمله بیماری های شایع در زنان می توان به عفونت واژن اشاره کرد. عفونت واژن یا عفونت واژینال یک نوع التهاب در ناحیه تناسلی بانوان می باشد که سبب بروز ترشح ، درد و خارش می شود. این عارضه با بوی بدی همراه می باشد. در ادامه با انواع، علائم و دلایل بروز عفونت واژن آشنا خواهید شد با ما همراه باشید.

عفونت واژینال

انواع عفونت واژن

عفونت واژن به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود. جهت تشخیص هر کدام از آن ها بایستی علائم و تفاوت میان هرکدام را بدانید. لذا در ادامه به طور مختصر به معرفی انواع عفونت واژن پرداخته می شود و در مقالات دیگر به تفسیر به معرفی علائم و دلایل بروز هر کدام از عفونت ها پرداخته خواهد شد. انواع عفونت ها عبارتند از:

دلایل عفونت واژن چیست؟

• از مهمترین دلایل بروز عفونت رعایت نکردن بهداشت موضعی در زنان می باشد. از جمله این موارد می توان به استفاده از لباس های تنگ و غیر نخی، گرم و مرطوب نگهداشتن محیط واژن و غیره اشاره نمود.
  • زنانی که مدت طولانی از لباس زیر استفاده می کنند و دیر تر به تعویض آن می پردازند.
  • بیماری هایی که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن زنان شود نظیر بارداری، ایدز یا سرطان ها. همچنین برخی از جراحی ها نیز سبب بروز عفونت می شوند.
  • مصرف زیاد آنتی بیوتیک و وسیع الطیف نیز سبب بروز عفونت واژن خواهد شد.

چه عواملی سبب تشدید عفونت واژینال در زنان می شود؟

• میکروب های موجود در بدن شریک جنسی: بسیاری از این میکروب ها در بدن مرد علائمی ندارند ولی به محض ورود به بدن زن با علائم عفونت خود را نشان می دهند. به همین دلیل پزشک جهت معالجه برای هر دو طرف دارو تجویز می کند.
  • استفاده از دوش واژینال یا مصرف بتادین جهت شست و شوی ناحیه تناسلی سبب تشدید عفونت در واژن می شود. لذا توصیه می شود از مصرف این موارد به شدت پرهیز نمایید.
  •  استفاده از توالت فرنگی همگانی در افراد مبتلا به عفونت واژن
  • عمدتا بانوانی که رابطه جنسی نداشته باشند کمتر به این بیماری مبتلا می شوند. به همین ترتیب افرادی که شریک های جنسی متفاوت داشته باشند این بیماری در آن ها تشدید می یابد.
  • استفاده از روش IUD برای جلوگیری از بارداری نیز سبب تشدید عفونت در واژن می شود. لذا بهتر است افرادی که به عفونت مبتلا هستند جهت جلوگیری از بارداری تحت نظر متخصص زنان وزایمان باشند.
  • استرس نیز از دیگر موارد تشدید عفونت واژینال می باشد.
  • تغییرات هورمونی
بهترین دکتر لابیاپلاستی در تهران