همه چیز درباره فیبروم رحم

فیبروم یا میوم های رحم توده های خوش خیم در بانوان می باشند که بسیار شایع هستند و خوشبختانه احتمال بدخیم شدن این توده ها بسیار کم است.

این تومورها از عضلات صاف رحم منشا می گیرند و اکثر مواقع علامتی ندارند و ممکن است شخصی سال ها فیبروم رحم داشته باشد اما متوجه آن نشده باشد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا در رابطه با علائم و نشانه های فیبروم رحم ،روش های درمانی فیبروم رحم ، انواع عمل جراحی فیبروم رحم، مزایا و معایب عمل جراحی فیبروم صحبت کنیم.

علائم فیبروم رحم

همان طور که گفتیم در اکثر مواقع فیبروم رحم بدون علائم می باشد اما بعضی مواقع هم علامت دارد . علامت های شایع فیبروم رحم شامل :

• خونریزی های شدید در دوران قاعدگی
  • قاعدگی با فواصل کوتاه ( مثل ماهی دو بار قاعدگی)
  • دردهای شدید در زیر شکم
  • احساس سنگینی در لنگن
  • کمردرد و پادرد
  • احساس درد در حین رابطه جنسی

راه های درمان فیبروم رحم

در صورت مشاهده علائم گفته شده ،باید سریعا به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، پزشک شما معاینات و آزمایش های لازم و همچنین سونوگرافی را برای اثبات وجود و تعداد و محل و اندازه فیبروئیدها انجام می دهد و در صورت اطمینان از وجود فیبروئیدها در رحم شروع به درمان بیمار می کند.

این نکته را هم خاطر نشان کنیم که در اکثر مواقع نیاز به درمان خاصی نمی باشد و کافی است فقط در صورت مشاهده علائم  چکاب های ۶ ماه یک بارتان توسط متخصص زنان و زایمان انجام گیرد که توسط این آزمایش ها از چگونگی رشد فیبروم ها اطلاع داشته و سرعت رشد فیبروم ها را کنترل کند. و یا اینکه طبق صلاحدید پزشک داروهای خاصی برای کاهش علائم تجویز می شود.

گاهی اوقات هم ممکن است  فیبروم ها در مدت کوتاهی افزایش سایز قابل توجهی داشته  و یا  بیمار علائم بسیار شدیدی داشته باشد که در این صورت  احتمال جراحی وجود دارد، که برای جراحی فیبروم رحم می توانید به مطب دکتر فرامزی که جزء بهترین پزشک ها در زمینه زنان می باشد رجوع کنید.

این نکته را هم خاطر نشان کنیم که امکان جراحی بسیار بسیار کم است. پس جای نگرانی نیست و از بدخیم شدن فیبروم ها نترسید زیرا احتمال آن بسیار کم است.

انواع جراحی فیبروم رحم

در صورتی که بیمار احتیاج به جراحی فیبروم رحم داشته باشد این جراحی بسته به اندازه، تعداد و محل فیبروئید ها و همچنین تمایل به بارداری ممکن است متفاوت باشد، سه نوع از انواع جراحی فیبروم که بسته به شرایط گفته شده انجام می گیرد. شامل :

• اندومتر ابلیشن

این روش درمانی در بانوانی بهترین جواب دهی را دارد که محل قرار گیری فیبروئیدهایشان در نزدیکی داخل رحم بوده و اندازه آن هم کوچک می باشد و به بانوانی که قصد بارداری در آینده را دارند این روش مناسب نمی باشد.

• هیسترکتومی
    این روش درمانی در بانوانی بهترین جواب دهی را دارد که دارای فیبروئیدهای های کوچک تر در داخل رحم می باشند و پس از انجام هیسترکتومی توسط پزشک متخصص بیمار ترخیص شده و به منزل خود می رود و احتیاجی به بستری ندارد.
  • میومکتومی
    این روش درمانی در بانوانی بهترین جواب دهی را دارد که فیبروئیدهای های بزرگی دارند و در این نوع جراحی نیاز به بستری ۱ تا ۳ روزه دارد.

انواع فیبروم رحم

معایب و مزایای جراحی فیبروم رحم چیست ؟

از مزایای این جراحی می توان به از بین رفتن علائم فیبروم ها که شامل: پادرد و کمر درد، احساس درد هنگام رابطه جنسی، خونریزی های شدید ماهیانه و غیره اشاره کرد .

از معایب جراحی فیبروم هم می توان به :

• عفونت لگنی و رحم ، خونریزی ، چسبندگی لوله های رحمی
  • ایجاد بافت اسکار در رحم
  • در موارد نادر احتمال ناباروری و ایجادمشکلاتی در بارداری وجود دارد
  • مشکلات مجاری ادراری

نکته آخر

ما به شما توصیه می کنیم در صورت مشاهده علائم فیبروم رحم حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان رجوع کنید و در صورت  مشاهده فیبروم در رحم در رابطه با روش های درمانی فیبروم ، و در صورت احتیاج به عمل جراحی حتما در رابطه با انواع جراحی های فیبروم و همچنین عوارض جراحی فیبروم سوال کنید.